به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، روایات از معصومین(ع) نشان میدهد، اولین «مکتبخانه» را به معنای «خانه محل آموزش قرآن»، رسول خدا(ص) بنیان نهاد؛ آنگاه که با حالتی متأثر از ادراک وحی، از غار حراء فرود آمد و به خانه بازگشت و آیات نازل شده را بر خانواده خویش تلاوت فرمود؛ به این ترتیب، نخستین «جلسه خانگی قرآن» شکل گرفت و نهضت «مکتبِ قرآنی خانهها» کلید خورد.
از آن پس، «آموزش خانگی قرآن» جزئی از سیره و سنت رسول خدا(ص) شد و آن حضرت، همواره این سیره را به عنوان «الگویی راهبردی در نظام تعلیم و تعلم قرآن کریم» سفارش میفرمود؛ الگویی که پس از پیامبر(ص) در سیره اهل بیت(ع) نیز به دقت دنبال شد و با درایت آن بزرگواران، پس از واقعه جانسوز عاشورا، با سفارش به برگزاری «روضههای خانگی» تکمیل شد تا خانههای مسلمانان، به مکاتبی برای اشاعه روزافزون فرهنگ قرآن و عترت(ع) در سرتاسر جهان مبدل شوند.
با توجه به این مهم سامانه جلسات خانگی قرآن اقدام به تولید محتواهایی کوتاه از کتاب «جلسات خانگی قرآن کریم» با هدف تبیین هر چه بیشتر جایگاه و اهمیت این جلسات کرده است. در ادامه برشی کوتاه از این کتاب با موضوع «جایگاه جلسات خانگی در نظام آموزش کشور و نهادهای فعال قرآنی» آمده است.
جایگاه جلسات خانگی
جایگاه جلسات خانگی در نظام آموزش قرآن کشور
برنامه آموزش قرآن در نظام رسمی کشور تنها در بخش دولتی و توسط نهادهای آموزش و پرورش در دو مقطع ابتدایی و متوسطه و نهادهای حوزه و دانشگاه به اجرا در میآید. اما آموزشهای قرآنی نظام غیر رسمی کشور، در هر دو بخش دولتی و مردمی ارائه میشود.
آموزش قرآن در نظام غیر رسمی مردمی که نهاد جلسات خانگی قرآن جزئی از آن است، ریشهدارترین بخش از آموزشهای قرآنی کشور است که در قالب «مکتبخانهها» و «جلسات سنتی قرآن» در طول تاریخ تداوم یافته است.
این مجامع سنتی آموزش قرآن، زیرساخت اصلی تربیت نیروی انسانی برای توسعه آموزش قرآن پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران بودهاند.
در کنار این جریان عظیم مؤسسات مردمی رسمی نیز از قبل از انقلاب با هدف توسعه آموزش قرآن تشکیل شدند و در دهه دوم پس از انقلاب اسلامی و پس از بازگشت رزمندگان دفاع مقدس، گروههایی از فعالان قرآنی نسبت به ایجاد نهادهای مردمی قرآنی ساخت یافته در قالب مؤسسات و تشکلهای قرآنی اقدام کردند این حرکت مقدس با حمایت مردم متدین و برخی مسئولان دولتی توسعه یافت.
با تصویب بودجههای حمایتی فعالیتهای قرآنی در مجلس شورای اسلامی از ابتدای دولت نهم فعالیتهای آموزش قرآن در نهادهای قرآنی مردمی جهش قابل توجهی یافته است.
جایگاه جلسات خانگی میان نهادهای فعال قرآنی
امروزه نهادها و دستگاههای مختلفی به عنوان بخشهای فعال قرآنی کشور، به ارائه آموزشهای قرآنی و خدمات تبلیغی و ترویجی در این زمینه مبادرت دارند:
۱. نهادهای قرآنی دولتی
۲. نهادهای قرآنی عمومی
۳. نهادهای قرآنی مردمی
«جلسات قرآنی» که یکی از مجامع سنتی قرآنی است و به عنوان یکی از زیر مجموعههای نهادهای قرآنی مردمی محسوب میشود، رایجترین شکل از نهادهای مردمی است که از دیرباز در کشور ما مسئولیت آموزش قرآن و به طور کلی فعالیت قرآنی را به عهده داشته است.